Lussebullar

Alla har antagligen redan bakat lussebullar då julen redan varit,
det har jag också gjort. Men har inte lagt upp receptet här så
därför kommer det nu. Bättre sent än aldrig!
 

Ingredienser:
5 dl mjölk
200 gram margarin
1 påse torr jäst
2 påsar saffran á 0,5 gram (alltså 1 gram)
½-1 tsk salt
2 dl strösocker
2 ägg
13-15 dl vetemjöl

Pensling:
1 ägg
Russin

Gör såhär:
Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm till ca 40 grader.
Stöt saffran i en mortel och blanda med de torra ingredienserna i
en stor bunke. Ta inte allt mjöl på en gång! Tillsätt margarin/mjölk-
blandningen + ägg. Arbeta ihop till en deg, den ska vara lös
men inte kladdig. Låt degen jäsa ca 30 minuter under en bakduk.

Baka ut till lussekatter, cirka 35-40 stycken. Tryck i russin.
Låt dem jäsa på plåt ca 30-40 minuter under bakduk. Pensla
med ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter i 225 grader.

Kommentarer
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

sv: men åh, grattis, vad glad jag blir. Jag har varit rätt dålig på att läsa bloggar i allmänhet, men detta hade jag missat, du måste vara oerhört förväntansfull. Har du bott i Borås förr eller är det en helt ny stad? :D

2013-12-31 @ 00:52:38
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Linnéa

Inte bestämt mig riktigt än inför kvällen - troligtvis blir det en mysig kväll med mina bästa singelvänner <3
Själv? :)

Svar:
Mia

2013-12-31 @ 08:39:48
URL: http://linnealiebig.blogg.se
Postat av: Tess

Mums, vad gott det ser ut! :) Kram

2014-01-02 @ 08:41:49
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0