Johanna-dagen

Pissveckan är här. Denna vecka är det bara tjejer som har namnsdag,
och idag är det min tur. Mitt andra namn/mellannamn är Johanna
vilket betyder att jag har namnsdag idag.  :)

Jag får fira denna dag lite extra med tanke på att Mia inte finns kvar i
almanackan. Så idag får jag fira lite extra tillsammans med mommo
(hon har också Johanna som mellannamn). Det blir att göra en
marängtårta med chokladpudding, banan och jordgubbar. Mumsigt.  :)



Vad betyder Johanna?
Johanna är ett kvinnonamn med grekiskt ursprung (Ioanna), och en
femininform av Johannes. Båda namnen härstammar ur grekiska varianter
av det hebreiska namnet Jochanan som betyder "Gud har förbarmat sig".
Namnet Johanna har använts i Sverige sedan 1300-talet, men kom dock
med i almanackan först i mitten av 1700-talet. Det var mycket vanligt i
bondesamhället på 1800-talet och hade en ny popularitetsperiod under
1980- och 1990-talet då det som högst var det fjärde vanligaste namnet
bland nyfödda flickor.

Ha det bra så hörs vi senare, Ciao!
Henrik, jag älskar dig mest av allt i hela världen :) <333
Du och jag föralltid - tills döden skiljer oss åt ;* <333

Kommentarer
Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SEA

sv: ska fixa mina naglar bara ;D dudå? :)

2010-07-21 @ 10:55:16
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: N I L M A

Hm, hade ingen aning om att det bara var tjejer denna veckan men varför kallas det pissveckan? Jag har namnsdag nästa vecka istället :D



Sv: Jodå, hamnade dock hos en kompis och drack lite vin, vilket inte var helt planerat ;P

2010-07-21 @ 11:00:42
URL: http://www.nilma.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0